Algemene vragen


Vragen over uw Asbestattest, EPC keuring of elektriciteitskeuring?

  • Wanneer heb ik een asbestattest nodig?

    Vanaf 23 november 2022 heeft u een asbestattest nodig bij de verkoop van een pand dat is gebouwd voor 2001. De inhoud van het attest moet bekend gemaakt worden aan de koper van het pand bij het ondertekenen van het compromis. In de praktijk zullen kopers op voorhand al een kopie van het asbestattest opvragen, bijvoorbeeld bij een kijkdag.


    Voor de gemeenschappelijke delen van gebouwen, gaat de verplichting pas in op 1 mei 2025.


    Vanaf 2032 moet elke eigenaar van een pand dat gebouwd is voor 2001 beschikken over een asbestattest.


    Als verhuurder van een pand dat gebouwd is voor 2001 moet u pas in 2032 beschikken over een asbestattest. Beschikt u al sneller over een asbestattest? Dan moet u van zodra u beschikt over een asbestattest, een kopie van het attest overhandigen aan uw (nieuwe) huurder.


    Meer info op 'Heb ik een asbestattest nodig?'. 

  • Is een asbestattest verplicht bij een schenking?

    Het is verplicht om een asbestattest te hebben bij een "overdracht onder levenden".


    Wat valt onder een overdracht onder levenden:

    • overdragen van een eigendomsrecht (bv. verkoop, schenking);
    • vestigen of overdragen van: een recht van vruchtgebruik; een erfpacht; een opstalrecht; een zakelijk recht van gebruik;

    Wat valt niet onder een overdracht onder levenden:

    • een erfenis


  • Is een asbestattest verplicht voor alle gebouwen?

    De verplichting voor een asbestattest geldt voor elke Toegankelijke Constructie met Risicobouwjaar (TCR), zoals beschreven in het Materialendecreet:


    • waarvan de grondoppervlakte of de som van de grondoppervlaktes van de verschillende TCR’s in een bepaald inspectiegebied groter is of gelijk aan 20 m²;
    • waarvan de grondoppervlakte kleiner is dan 20 m² maar waarbij de TCR deel uitmaakt van een grotere constructie met grondoppervlakte groter of gelijk aan 20 m².

    Een TCR kan een woning zijn, maar ook bedrijfsgebouwen, kantoorgebouwen, overheidsgebouwen, agrarische gebouwen, religieuze gebouwen en andere types vallen onder deze noemer.


    Risicobouwjaar betekent 'gebouwd voor 2001'.


    Meer info op: 'heb ik een asbestattest nodig?'

  • Hoelang is een asbestattest geldig?

    De standaard geldigheidstermijn van een asbestattest is tien jaar.


    In sommige gevallen kan een kortere geldigheidstermijn toegekend worden. Dat is het geval wanneer er een beperking was tijdens het onderzoek, waardoor de asbestdeskundige niet het ganse inspectiegebied heeft kunnen onderzoeken. Als er in het gebouw asbesthoudende materialen aanwezig zijn die een hoog risico inhouden, is de geldigheidstermijn beperkt tot 5 jaar. 


    De geldigheidsduur is enkel van belang bij een overdracht. Tegen 2032 moet elke eigenaar van een pand van voor 2001 over een asbestattest beschikken. Om aan deze verplichting te voldoen volstaat ook een asbestattest waarvan de geldigheidsduur is verstreken. 



  • Wanneer is een asbestattest niet meer geldig?

    Een asbestattest is niet meer geldig als:


    De geldigheidsdatum voorbij is. De geldigheid van het attest vervalt dan automatisch.

    Er een recenter asbestattest werd opgesteld voor hetzelfde huis. Alle oudere attesten zijn automatisch niet meer geldig als er voor hetzelfde huis een nieuw attest wordt opgesteld.

    Bij gewijzigde situaties kan een nieuw asbestattest nodig zijn. Er moet een nieuw attest opgesteld worden binnen het jaar na de vaststelling van:


    De aanwezigheid van ‘nieuwe’ asbesthoudende materialen (door bijvoorbeeld bijkomend destructief onderzoek)

    De verwijdering van asbesthoudende materialen waardoor het gebouw asbestveilig is geworden.

    Een wijziging in de toestand van asbesthoudende materialen door een calamiteit of een incident. Voorbeeld: beschadigde leidingisolatie door lek in de leiding, beschadigd dak na storm of brand, …

  • Is een asbestattest nodig als de woning gesloopt zal worden?

    Ja, bij de verkoop of overdracht van een gebouw moet de eigenaar over een asbestinventaris beschikken in de vorm van een asbestattest. Een andere vorm van asbestinventaris is niet geldig. 

  • Wie mag een asbestattest opmaken?

    Enkel een gecertificeerde asbestdeskundige mag een asbestattest opmaken. Om een asbestdeskundige te worden moet je een verplichte opleiding volgen en slagen voor het examen. 

  • Mag ik asbest zelf verwijderen?

    Je mag zelf asbest verwijderen maar niet alle soorten en enkel met de juiste voorzorgsmaatregelen. 

    Je mag enkel hechtgebonden asbest verwijderen in goede staat. Denk hierbij aan asbestcemente golfplaten. Indien deze in slechte staat zijn of het gaat om losgebonden asbest dan mag dit enkel verwijderd worden door een gespecialiseerde firma.

  • Hoelang duurt het voor ik mijn asbestattest ontvang?

    Bij Vrints Keuringen ontvangt u uw asbestattest binnen 1 week. Wij garanderen een snelle service zodat u uw woning zo snel mogelijk kan verkopen.

  • Wie mag een EPC attest opmaken?

    Enkel energiedeskundigen die erkend zijn door het VEKA mogen een EPC certificaat opstellen.

  • Is een EPC attest verplicht bij de verhuur van uw woning?

    Ja, indien u bij controle geen EPC-attest kan voorleggen, riskeert u een boete.



  • Hoe lang is een EPC keuring geldig?

    Het EPC certificaat is 10 jaar geldig. 

  • Ik heb zelf isolatie geplaatst. Is dit geldig voor het EPC attest?

    Enkel bewijsstukken die door het VEKA in het inspectieprotocol worden opgelijst, kunnen door de Energiedeskundige in rekening worden gebracht.



  • Hoelang is een elektrische keuring geldig?

    De keuring is 25 jaar geldig en dient iedere 25 jaar herhaald te worden.

  • Hoelang duurt het voor ik mijn EPC certificaat ontvang?

    Bij Vrints Keuringen ontvangt u uw EPC certificaat binnen 1 week. Wij garanderen een snelle service zodat u uw woning zo snel mogelijk kan verkopen.

Vrints Keuringen
Bel ons om een afspraak te maken voor een erkend asbestonderzoek
Contacteer ons
Share by: