Asbestattest wordt eind 2022 verplicht

Vrints Keuringen • 1 juni 2022

Wanneer moet ik een asbestattest hebben?

Vanaf 23 november 2022 is het vereist om bij de verkoop van een gebouw dat ouder is dan het bouwjaar 2001 een asbestattest te hebben. De Vlaamse regering streeft ernaar Vlaanderen tegen 2040 volledig asbestveilig te maken door het opsporen en verwijderen van asbest in slechte staat. Bij het ondertekenen van het compromis of de verkoopovereenkomst moet de inhoud van het asbestattest aan de koper worden meegedeeld. Potentiële kopers kunnen vooraf een kopie van het asbestattest opvragen, bijvoorbeeld tijdens een kijkdag.

Voor gemeenschappelijke delen van gebouwen onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom geldt de verplichting pas vanaf 1 mei 2025. Tegen 2032 moet elke eigenaar van een pand dat voor 2001 is gebouwd, over een geldig asbestattest beschikken.

Als verhuurder van een pand gebouwd voor 2001 is een asbestattest pas vereist tegen 2032. Indien je eerder al over een asbestattest beschikt, ben je verplicht een kopie aan de nieuwe huurder(s) te verstrekken.




Hoelang is een asbestattest geldig?

Een gecertificeerde 'asbestdeskundige inventarisatie' voert de asbestinventarisatie uit voor het verkrijgen van een geldig asbestattest. Dit attest is tien jaar geldig en geeft informatie over welke materialen of delen van het gebouw asbest bevatten, de staat van het asbest, en hoe het veilig beheerd of verwijderd kan worden.

Hoeveel kost een asbestattest?

De kosten van een asbestattest variëren afhankelijk van de asbestinventarisatie en de vergoeding. De asbestdeskundige bepaalt de prijs van de inventarisatie, inclusief de tijd die nodig is voor voorbereiding en onderzoek ter plaatse. De OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) rekent een vergoeding van 50 euro voor de afgifte van het asbestattest. Deze vergoeding wordt via de factuur van de asbestdeskundige doorberekend aan de klant. Verder zijn er ook kosten zoals het analyseren van de stalen bij een erkend labo.

door 2235874 Service Account 5 december 2023
Overweegt u binnenkort uw huis, appartement, studio of ander onroerend goed te verkopen? Dan is het belangrijk om op de hoogte te zijn van het verplichte asbestattest. In deze blog wordt een overzicht gegeven van de verplichte documenten voor verkoop waaronder het asbestattest. Wanneer u van plan bent uw woning te verkopen, zijn er verschillende documenten die u moet hebben. Tot nu toe behoorden daartoe: een energieprestatiecertificaat, een postinterventiedossier, een kadastraal uittreksel, een bodemattest, een elektrische keuring en tot slot stedenbouwkundige inlichtingen (of een stedenbouwkundig uittreksel). Vanaf 23 november 2022 wordt in het Vlaams Gewest het asbestattest aan bovenstaande lijst toegevoegd, althans voor panden gebouwd voor 2001. Asbest was een veelgebruikt bouwmateriaal in de jaren 1960 tot begin jaren 1990, vanwege zijn sterke, goedkope, isolerende en lichte eigenschappen. Het kwam vaak voor in dak- en wandbedekking, isolatiemateriaal rond leidingen en elektrische toestellen, vloerbedekking of in de buurt van verwarmingsketels en schoorstenen. Asbest brengt echter aanzienlijke gezondheidsrisico's met zich mee, omdat het inademen van deze vezels schadelijk is. Om deze reden is in gebouwen van na 2000 het gebruik van asbesthoudende materialen verboden.
27 november 2023
Wat zijn Menuiserite onderdakplaten?
door Vrints Keuringen 1 augustus 2023
Wil je een woning, appartement, studio, ... verkopen of verhuren? Dan heb je een energieprestatiecertificaat (EPC) nodig. Maar wat is dat precies en hoe geraak je eraan?
Share by: