Overweegt u binnenkort uw huis, appartement, studio of ander onroerend goed te verkopen? Dan is het belangrijk om op de hoogte te zijn van het verplichte asbestattest. In deze blog wordt een overzicht gegeven van de verplichte documenten voor verkoop waaronder het asbestattest.
Wanneer u van plan bent uw woning te verkopen, zijn er verschillende documenten die u moet hebben. Tot nu toe behoorden daartoe: een energieprestatiecertificaat, een postinterventiedossier, een kadastraal uittreksel, een bodemattest, een elektrische keuring en tot slot stedenbouwkundige inlichtingen (of een stedenbouwkundig uittreksel).
Vanaf 23 november 2022 wordt in het Vlaams Gewest het asbestattest aan bovenstaande lijst toegevoegd, althans voor panden gebouwd voor 2001. Asbest was een veelgebruikt bouwmateriaal in de jaren 1960 tot begin jaren 1990, vanwege zijn sterke, goedkope, isolerende en lichte eigenschappen. Het kwam vaak voor in dak- en wandbedekking, isolatiemateriaal rond leidingen en elektrische toestellen, vloerbedekking of in de buurt van verwarmingsketels en schoorstenen.
Asbest brengt echter aanzienlijke gezondheidsrisico's met zich mee, omdat het inademen van deze vezels schadelijk is. Om deze reden is in gebouwen van na 2000 het gebruik van asbesthoudende materialen verboden.
Ja, bij het schenken van uw woning is een asbestattest verplicht. Ook is een asbestattest verplicht bij: het inbrengen van onroerend goed in een vennootschap, het vestigen of overdragen van vruchtgebruik, erfpachtrecht, opstalrecht of een zakelijk recht van gebruik is het verplichte asbestattest van toepassing. Elke vorm van "overdracht" van onroerend goed valt dus onder deze regelgeving. Bij huur is het asbestattest niet verplicht, maar wel relevant. Een eigenaar/verhuurder die al over een asbestattest beschikt, moet namelijk een kopie daarvan aan de (nieuwe) huurders verstrekken.
Ja, zowel voor de privatieve delen als de gemeenschappelijke delen is het asbestattest verplicht. Voor de gemeenschappelijke delen geldt deze verplichting echter pas vanaf 1 mei 2025. Op dit moment bent u bij de overdracht van uw privédeel in een appartementsgebouw verplicht om een asbestattest te verstrekken. Vanaf 2036 moet elke mede-eigenaar over een asbestattest beschikken voor de gemeenschappelijke delen.
Het asbestattest heeft geen onbeperkte geldigheid. De standaard geldigheidsduur is 10 jaar, te tellen vanaf de datum vermeld op het asbestattest. Als uw onroerend goed echter ten minste één asbesthoudend materiaal met een hoog risico bevat, wordt de geldigheidsduur van het attest verkort tot 5 jaar. Als er na het verkrijgen van het asbestattest nieuwe asbesthoudende materialen worden ontdekt, moet u als eigenaar binnen het jaar na deze ontdekking een nieuw attest aanvragen, omdat er dan een wijziging in de feiten plaatsvindt.
LOCATIE
Onafhankelijkheidslaan 16 Bus 101
2020 Antwerpen
OPENINGSTIJDEN
Privacyverklaring | BE +32470932034 | Powered by Telenet Business Online Essentials